Joga – dlaczego warto zacząć praktykować?

utworzone przez | Gru 7, 2019 | 0 komentarzy

Joga jeszcze kilka lat temu kojarzyła nam się bardzo egzotycznie. Wiele osóbłączyła ją tylko z filozofię wschodu oraz z tajemniczą medytacją i dziwnymi pozcjami. Dziś, kiedy joga przeszła już granice i dostała się do Europy i staje się bardzo popularną formą aktywności  i pomaga nam w codziennym życiu. Traktowana jest przede wszystkim  jako lekarstwo na bóle kręgosłupa, stres czy otyłość, ale coraz więcej ludzi dzięki praktyce stają się bardziej empatyczni, zczynają dbać o środowisko czy rezygnują z mięsa.

Co oznacza termin JOGA? Możemy to słowo przetłumaczyć jako jedność, całość, scalenie: ciała, ducha i umysłu, bo praktykując jogę rozwijamy te wszystkie strefy i nierozłącznie nad nimi pracujemy.  Mało tego joga dąży do równowagi tych wszystkich elementów, a w dzisiejszym Świecie, gdzie króluje kult ciała i próżność nie jest to stan łatwy do osiągnięcia. Łatwiej nam wybrać się na trening który spala kalorie, bo naszą motywacją jest szczupła sylwetka niż przyjść na praktykę jogi, choć ta również przyczynia się do splania kalorii.

Skąd wiadomo, że joga ma pozytywny wpływ na nasze życie? Oprócz relacji osób, które uprawiają jogę i powierdzają, że dzięki praktyce ich ciało jest w świetnej kondycji, a oddech i koncentracja poprawiają się, mamy na to naukowe dowody. Na początku XX wieku, w Indiach założony został Instytut Jogi, który do dziś zajmuje się badaniami nad wpływem jogi na ludzkie ciało.

Badania prowadzone w Instytyucie Jogi wykazały że joga ma bardzo pozytywny wpływ na nasze ciało na wielu płaszczyznach: poprawiamy naszą wytrzymałość i siłę mięśni, stajemy się bardziej elastyczni i rozciągnięci, a nasza motoryka – czyli zdolność do prawidłowego wykonania ćwiczeń i codziennych czynności jest dużo lepsza! Regularna praktyka jogi pomaga w utracie wagi i utrzymaniu pięknej, smukłej sylwetki. Wystarczy przyjrzeć się większości joginów – są szczupli, ale ich siła, wytrzymałość i gibkość są bardzo duże! Świadczy to o mocnych mięśniach głębokich, czyli tych, które są odpowiedzialne za utrzymanie min. naszego kręgosłupa. Tak, tak, to włansie te mięśnie “w środku” są ważniejsze niż wyrzeźbiony “kaloryfer” czy duży  “bicek” o których marzą amatorzy siłowni. Osoby dłużej praktykujące jogę z gracją, niezwykłą precyzją i lekkością wykonują trudne asany, które nam, początkującym adeptom jogi wydają się niemozliwe! Ale spokojnie… siła jogi tkwi w regularnej praktyce i cierpliwości….

…a to kolejny wspaniały aspekt praktyki. Sami widzimy postępy, które przychodzą wraz z każdymi zajęciami! Głębszy o centymetr skłon, dłuższy czas trwania w jednej asanie, cała sekwncja asan wykonana bez zadyszki, większy zakres ruchu w kolejnym ćwiczeniu.. Te wszystkie poytywne aspekty sprawiają, że mamy kolejną motywację, aby przyjść na zajęcia.

Badania Instytutu nie skupiają się jedynie na aspekcie fizycznym. Bardo ważnym elementem w jodze jest oddech, którego częstotliwość powoduje zwiększenie wydatku energetycznego, a co za tym idzie szybsze spalanie kalorii! Ale mieliśmy mówić o aspektach mniej fizycznych. Poprawa oddechu sprawia, że stajemy się uważniejsi, bardziej skoncentrowani i mniej narażeni na stres.

Dlaczego jeszcze warto praktykować? Joga to bardzo dobra aktywność do “zabrania ze sobą” wszędzie. Gdziekolwiek jesteśmy: na wakacjach w hotelu, na campingu, za granicą czy nawet na góskim szlaku czy na morskim jachcie… wystarczy tylko mata (a nawet bez niej wykonamy sekwencje asan) i możemy aktywnie zacząć dzień. A wiadomo jak jest z naszą aktywnością na wakacjach. Jednak nawet po 30 minutowej sesji jogi będziemy mieć więcej energii, będziemy rozciągnięci i goowi na podbój kolejnego dnia! No i najważniejsze: spalimy kalorie które potem uzupełnimy lokalnymi przysmakami! Skąd brać inspiracje do własnej praktyki? Nie ma lepszego źródła niż instruktor jogi, który prowadzi nasze zajęcia. Jeżeli praktykujemy reularnie – sami będziemy wiedzieli, które asany nam służą i są najlepsze na rozbudzenie naszego ciała. Jeżeli dopiero zaczynamy warto poprosić instruktora o rozpisanie kilku asan, które połączymy we własną praktykę.

Jak zacząć praktykę? To naprawdę nic trudnego, wystarczy tylko wyjść z domu i wybrać najbliższy klub fitness, w którym odbywają się zajęcia jogi. Dopasujmy trening tak, aby móc praktykować regularnie. Niech wymówiki typu: muszę zrobić zakupy, posprzątać, naprawić, obejrzeć serial czy po prostu “nie chce mi się” nie będą przeszkodą. Jeżeli jesteście mieszkańcami Nowego Portu oczywiście zapraszamy do naszej otwartej grupy we wtorki o 19:30 i piątki o 17:30.

Czego potrzebujemy? Dobrego nastawienia, chęci i … to wszystko! Jogę ćwiczymy na boso, więc nie musimy myśleć nawet o obuwiu. Wygodny strój na pewno znajdziemy w domu: bawełniana koszulka, wygodne leginsy czy dresy każdy z nas ma w swojej szafce. Nie pozostaje nam nic innego niż życzyć Wam dobrej i owocnej praktyki! A może już praktykujecie? Dajcie znać czy Wasza przygoda z jogą się zacznie czy już trwa!

Call Now Button