Dyskopatia, zapobiegaj, a nie lecz!

utworzone przez | Lut 10, 2019 | 0 komentarzy

Zajęcia Zdrowy Kręgosłup są doskonałym uzupełnieniem treningu siłowego, rowerowego, wspinaczkowego, biegowego czy sportów zespołowych, ale przede wszystkim są idealnym sposobem na zapobieganie bólom kręgosłupa u każdego z nas! Bardzo często uczestnikami tych zajęć są osoby stopniowo powracające do aktywności fizycznej, takie,  które dopiero zaczynają przygodę z fitnessem, a najczęściej są to osoby z dyskopatią, które wiedzą, że tę dolegliwość mają, jak i takie, które nie wiedzą, ale czują ból i szukają dla siebie odpowiedniej, bezpiecznej formy treningu… W początkowym stadium tej przypadłości dzięki odpowiednim ćwiczeniom możemy zregenerować nasz  kręgosłup, a tym samym doprowadzić zanikania dyskopatii.

Co może doprowadzić do jej powstania?  Co zrobić, aby uniknąć bólu krzyża? Co to w ogóle jest?

Krótko i przystępnie postaram się to opisać w dalszej części tekstu. Pamiętajcie jednak, że każdy z nas jest osobnym przypadkiem. Regularne uczęszczanie na zajęcia zdrowy kręgosłup i odpowiednia dawka ruchu pomagają zapobiegać powstawaniu schorzeń  i każdy z nas powinien do tego dążyć. Co jednak jeżeli ból jest nie do wytrzymania, a nasze schorzenia zaawansowane? Najlepiej wtedy niezwłocznie zgłosić się do fizjoterapeuty!

Bóle kręgosłupa, a w szczególności w jego dolnym odcinku występują najczęściej:

  • u osób prowadzących siedzący tryb życia (np. praca przy komputerze)
  • u osób pracujących fizycznie,
  • u osób często dźwigających np. rodziców małych dzieci,

czyli u prawie każdego z nas…. podobno nawet 80% do 100 % osób dorosłych, najczęściej od 25 do 65 roku życia (w Polsce) doświadczyło chociaż raz bólu kręgosłupa. U wszystkich głównym czynnikiem odpowiadającym za te niedogodności jest zmiana trybu życia z bardziej aktywnego na tryb siedzący. Kolejnymi czynnikami są: otyłość, nadwaga, brak aktywności  fizycznej… Samo życie jednym słowem…, bo przecież co rano wstajemy z łóżka i wsiadamy do samochodu. W pracy siedzimy osiem godzin przy komputerze. Po pracy wsiadamy znów do auta i jedziemy do domu, gdzie zmęczeni pracą siedzimy przed komputerem lub telewizorem. Trochę ruchu zaczerpniemy przemieszczając się pomiędzy półkami marketu lub wychodząc z psem na spacer jednak w skali całego dwudziestoczterogodzinnego dnia jest to kropla w morzu. Zobaczcie diagram:

Tak, wiem, że nie każdy śpi 8 godzin, a zakupy przy większej ilości osób w domu zajmują znacznie więcej czasu, jednak spróbujcie zrobić własny wykres. Ile procent w skali całego dnia zajmuje ruch? Czy jeden trening na siłowni to dużo? Czy nie lepiej czasami po prostu przejść się do pracy lub wygodny odpoczynek przed tv zamienić na spacer? O tym pewnie będzie kolejny artykuł…, a teraz przejdźmy do sedna:

Co dzieje się z naszym kręgosłupem przy takim trybie życia? Jest on bardzo, bardzo obciążony, a to prowadzi do słowa klucz – dyskopatii, a jest ona powodem ponad 90% ostrych przypadków bólów krzyża , a około 95% dyskopatii jest umiejscowionych na poziomie kręgów lędźwiowych.

Co to znaczy dyskopatia w odcinku lędźwiowym?

Dolny, lędźwiowy odcinek kręgosłupa zbudowany jest z pięciu kręgów pomiędzy którymi występują krążki międzykręgowe, zobaczcie to na rysunku 1:

rys. 1 źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kr%C4%85%C5%BCek_mi%C4%99dzykr%C4%99gowy

Budulcem tych krążków  jest włóknisty pierścień taknki łączej (z zewnątrz, taka “otoczka”), a w centralnej jego  części mamy galaretowatą, sprężystą masę, dobrze obrazuje to rysunek nr 2. Ta masa pełni bardzo ważne funkcje dla naszego kręgosłupa min. amortyzuje napięcia  i rozkłada ucisk równomiernie na wszystkie strony. Powiązane  z tym bezpośrednio jest  swobodne, naturalne poruszanie się kręgosłupa.

rys.2 źródło: http://chorobykregoslupa.blogspot.com/2015/09/podstawowa-wiedza-na-temat-budowy.html

Dyskopatia, to najprościej mówiąc, zaburzenie funkcji naszej galaretowatej masy. Jak do tego dochodzi? Zazwyczaj sami “ciężko” na to pracujemy! Przy dużych  i długotrwałych obciążeniach kręgosłupa wynikających np.  z nieprawidłowej pozycji siedzącej lub  stojącej, nieprawidłowym podnoszeniu ciężkich przedmiotów, dźwiganiu, robieniu nieprawidłowych przysiadów z dużym obciążeniem, siły nierównomiernie rozkładają się na krążek (rys.3). Idealną sytuacją jest, jeżeli siły rozłożone są równo, tak jak w przypadku drugim na naszym rysunku. Natomiast w pierwszym znacznie bardziej obciążona jest tylko jedna strona krążka międzykręgowego.

 

rys. 3 źródło: http://www.chiropraktycy.pl/pdf/2010/Henryk%20Dyczek%20-%20Dyskopatia.pdf

Jeżeli długotrwale krążki obciążone są tylko z jednej tylko strony, jądro pod wpływem ucisku odwodnia się,  pojawiają się szczeliny w obrębie blaszek pierścienia włóknistego, co zwiększa ryzyko przedostania się fragmentów jądra poza pierścień i drażnienia korzeni nerwowych. Znów najlepiej zobaczyć to na rysunku nr 4.

rys. 4 źródło: www.zemlamed.pl

W początkowej fazie kiedy jeszcze nie doszło do przedostania się jądra poza pierścień i drażnienia korzeni rdzeniowych, poprzez odpowiednie ćwiczenia odciążające możemy zregenerować nasz kręgosłup! Dlatego  naprawdę WARTO uczęszczać na zajęcia Zdrowy Kręgosłup czy regularnie się ruszać! Bo najlepszą  rzeczą dla naszego kręgosłupa jest ZAPOBIEGANIE jego obciążeniu, czyli najprościej mówiąc ruch, nauka prawidłowej postawy w siedzeniu, staniu i podnoszeniu oraz regularne uczęszczanie na w.w. zajęcia.

ZAJĘCIA ZDROWY KRĘGOSŁUP:

PONIEDZIAŁKI 20:00

ŚRODY 18:00

IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, Nowy Port ul. Na Zaspę 31A

zapisy, informacje: 608 870 504, kontakt@port-fitness.pl

źródła:

  1. Woźniak K., Ratuszek-Sadowska D., Śniegocki M. Dyskopatia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym u 10 – letniego dziecka – opis przypadku. Klinika Neurochirurgii, Neurotraumatologii i Neurochirurgii Dziecięcej, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
  2. Dyczek H. Dyskopatia i co dalej? Prezentacja PDF źródło: http://www.chiropraktycy.pl/pdf/2010/Henryk%20Dyczek%20-%20Dyskopatia.pdf
  3. http://chorobykregoslupa.blogspot.com/2015/09/podstawowa-wiedza-na-temat-budowy.html
  4. www.zemlamed.pl
  5. https://pl.wikipedia.org/wiki/Kr%C4%85%C5%BCek_mi%C4%99dzykr%C4%99gowy
Call Now Button